RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Sekolah : Sekolah
Menengah Teknik Alor Star
Subjek : Grafik Berkomputer
Tarikh : 30 April 2013
Tingkatan : 4 Cipta
Masa : 8.10 - 9.30
[ 80 minit]
Kehadiran : __________/25 orang
Topik : Modul 4 – Produk Grafik Berkomputer
2. Animasi
2.1 Animasi 2D
Hasil Pembelajaran : Di akhir pengajaran, pelajar-pelajar dapat
:
a)
Mengaplikasikan
perisian Adobe Flash CS5 dengan mahir.
b)
Menghasilkan
animasi 2D dengan menggunakan teknik animasi 2D motion tween.
c)
Menghasilkan
animasi 2D dengan menggunakan teknik animasi 2D shape tween.
Objektif Pembelajaran :
a)
Pelajar
dapat menggunakan perisian Adobe Flash CS5.
b)
Pelajar
dapat membezakan animasi 2D dan 3D.
Pengetahuan Sedia Ada :
a) Pelajar telah terdedah dengan animasi melalui
tontonan kartun di televisyen seperti animasi Mr.Bean, Spongebob Squarepant,
Boboiboy dan sebagainya.
b) Pelajar telah mempelajari animasi dan grafik
2D.
c) Pelajar telah mengetahui kegunaan tools dalam
Adobe Flash CS5.
d) Pelajar tahu menggunakan perisian Adobe
Flash.
Bahan Bantu Mengajar : Komputer,
projektor, Video flash.swf dan Tutorial animasi motion tween dan shape tween.
Set Induksi : Tayangan video animasi 2D (motion tween dan shape tween)
Tutorial Video Motion Tween
Tutorial Video Shape Tween
Langkah 1 :
Pengenalan Animasi
- Teknologi yang membolehkan suatu imej pegun kelihatan seolah-olah bergerak.
a Langkah 2 :
Demontrasi guru mengenai motion tween.
Tutorial dari guru :
Langkah 3 :
Aktiviti 1 : Pelajar menghasilkan animasi 2D (motion tween )
berdasarkan tutorial yang diberikan oleh guru.
Langkah 4 :
Demontrasi guru mengenai shape tween.
Tutorial dari guru :
Langkah 5 :
Aktiviti 2 : Pelajar menghasilkan animasi 2D (shape tween )
berdasarkan tutorial yang diberikan oleh guru.
Penutup :
- Guru menilai dan memilih hasil kerja pelajar yang terbaik
- Pelajar menonton hasil animasi yang ditayangkan.
- Pelajar menyimpan hasil kerja didalam folder untuk simpanan
No comments:
Post a Comment